9600 dpi. Tényleg?
9600 dpi. Tényleg?
Reprodukciók részletvisszaadásának értékelése
az MTF és SFR görbék alapján
Az előző cikkben általánosságban írtam a múzeumi digitalizálásról és a képminőség-ellenőrzés fontosságáról. Ebben az írásban a felbontás, élesség, részletvisszaadás ellenőrzéséről, és az ellenőrzés módjáról lesz szó.
A digitális reprodukciók felbontását két dolog határozza meg:
- A mintavételezési sűrűség – ez a digitalizáló eszköz dpi-ben (dot per inch) vagy ppi-ben (pixels per inch) megadott jellemzője, az elérhető felbontás elméleti felső határa, tehát a maximálisan reprodukálható pixelek mennyisége.
- Az optikai és képfeldolgozási folyamatok – többek között a digitalizáló eszköz optikai és elektronikai tulajdonságai, a fókusz, a mechanikai rezgések, a RAW feldolgozás beállításai, az élesítés, a fájltömörítés és minden egyéb körülmény, amelynek hatása van a részletvisszaadásra. Ez a komponens határozza meg a reprodukció tényleges minőségét.
Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy előfordulhat, hogy hiába állítjuk be a szkenneren vagy a kamerán a gyártó által feltüntetett maximális mintavételezési sűrűséget, a reprodukció nem feltétlenül fog annak megfelelő részletmennyiséget tartalmazni. A teljes digitalizálási folyamatot – annak minden elemét figyelembe véve – mérnünk kell, hogy biztosak lehessünk benne, hogy nem keletkezik „üres felbontás”.
SFR-MTF (Modulation Transfer Function / Spatial Frequency Response)
A képminőség értékeléséhez a részletvisszaadást objektíven mérnünk kell. A mérés segítségével számszerű minőségi követelményeket tudunk felállítani és ellenőrizni is tudjuk a teljesítésüket.
A reprodukció részletvisszaadása az MTF (Modulation Transfer Function) vagy SFR (Spatial Frequency Response) értékelésével, az úgynevezett mintavételezési hatékonysággal (Sampling Efficiency) minősíthető. Ez az értékelés figyelembe veszi a reprodukciós folyamat minden fizikai, elektronikus és szoftveres elemét, a kamerát, a képérzékelőt, az objektívet, a világítást, majd a program beállításokat, és számszerűsíti, hogy a reprodukció egy ideális, vonalas mérőábrát mennyire hűen ad vissza.
A FADGI 4* (preservation-grade) előírása ebben is szigorú: MTF10 (10% SFR)-nél >90% mintavételezési hatékonyságot (sampling efficiency) követel meg.
Az MTF (Modulation Transfer Function, kb. „moduláció átviteli funkció”) az eredeti kép és a digitális kép közötti kontraszt-különbség mérésére szolgáló jellemző, tehát az MTF a kimeneti kép és az ideális kép modulációs aránya.
Moduláció átvitel = Kimeneti moduláció / Bemeneti moduláció
Az SFR (Spatial Frequency Response) azt jelöli, hogy a képalkotó rendszerek milyen mértékben képesek fenntartani a kontrasztot az egyre finomabb részletek között.
Ezek a jellemzők a képalkotó rendszereknek ugyanazt a tulajdonságát értékelik, csak más megközelítésben –a szakirodalom is felváltva használja a két kifejezést–, segítségükkel számszerűsíthető a részletvisszaadás mértéke.
A Golden Thread rendszer felbontásmérő funkciói
A digitalizálás valódi felbontásának, élességének, részletvisszaadásának mérése a gyakorlatban úgy történik, hogy a speciálisan erre a célra fejlesztett tesztábrát az adott eszközzel, adott beállításokkal digitalizáljuk, majd az elkészült felvételt egy megfelelő szoftver értékeli és számszerűsíti a reprodukció eltérését az ideális ábrától.
A nemzetközi múzeumtechnológiai gyakorlatban az egyik legelterjedtebb ellenőrző rendszer az Image Science Associates Golden Thread rendszere. A részletvisszaadás mérésére a reflektív és transzmisszív targeteken több különböző elem szolgál.
A Golden Thread Device Level Target felbontásmérő eszközei ©ISa
- Ferde négyzet: a ferde élek a vertikális és horizontális SFR mérésre és az RGB színcsatornák elcsúszásának ellenőrzésére szolgálnak.
- Felbontásmérő ékek: dpi értékekkel skálázott, vízszintes, függőleges és átlós irányban elhelyezett, egyre sűrüsödő vonalcsoportok. Ezek segítségével számszerűen leírható a teljes reprodukciós folyamat valós részletvisszaadása.
- Méretskálák (inch és centiméter beosztással): a leképezési arány, illetve a relatív felbontás mérésére a Capture One CH programban.
- Szürke mezők: az egyenletes megvilágítás ellenőrzésére.
A vizsgálat módja és tudományos háttere
Az elemzés célja a minden körülményt figyelembe vevő valódi felbontás maximális értéknek a meghatározása.
A fenti mérőábrán a számok mellett inchenként 200, 300, 400,…stb. sűrűségű fekete-fehér sávok láthatók, ezek a mérőékek. A sávok horizontális metszeteit értékeli egy szoftver, mégpedig úgy, hogy összehasonlítja a referencia ék ideális világossági értékeit a reprodukción mért értékekkel.
A mért kontrasztértékeket normalizálják, és az értékelő szoftver egy matematikai függvény, a Fourier-transzformáció segítségével alakítja görbévé. Így kapjuk meg a Spatial Frequency Response görbét, amely a reprográfiai rendszer részletvisszaadási képességeit jellemzi.
Egy másik ábra segítségével talán még könnyebben megérthető az MTF görbe, illetve a reprodukció alacsony és a magas sűrűségű (frekvenciájú) részleteinek eltérő viselkedése.
Forrás: Tim Zaman: Development of a topographical imaging device for the near-planar surfaces of paintings, MsC Thesis
A FADGI szabvány a mintavételezési gyakoriságra, az alacsony és a magas sűrűségű (Low and High Frequency) vonalak reprodukciójára külön elvárt értéket határoz meg. Természetesen a különböző fajtájú eredetikre különböző elvárások vonatkoznak. Erről részletes leírás található a szabvány nyilvános dokumentációjában.
A Fadgi 4 Star például reflektív fotóanyagok (fotók, nagyítások) esetén elvárt mintavételezési sűrűségnek 600 ppi értéket határoz meg. A közepes sűrűségű részleteknél (MTF50 (50% SFR)) 40-65% közötti tartományt, a magas sűrűségű részleteknél (MTF10 (10% SFR)) pedig >90% mintavételezési hatékonyságot fogad el.
A felbontást kivéve ugyanezek az értékek a transzmisszív fotóanyagok (negatívok, diák) esetében: 3500 ppi[1], MTF50 40%-65%, és MTF10 >90%.
Az MTF görbe értelmezése a Golden Thread értékelő szoftverrel
Forrás: Image Science Associates: GoldenThread Use and Interpretation Manual
Három nevezetes pontot érdemes megfigyelni a görbén:
- >1 amplitúdó értékek a szoftveres (túl)élesítés mértékét jelölik,
- >a Nyquist-frekvencia, tehát a célérték felénél leolvasott amplitúdó,
- maximális felbontás – az érték, ahol a kontraszt 0.1 alá csökken.
Jól láthatóak a különböző FADGI minősítések eléréséhez szükséges tűréshatárok és határértékek.
Összefoglalás
A MTF (Modulatin Transfer Function) és az SFR (Spatial Frequency Response) mérése és elemzése a reprodukciók részletvisszaadás-értékelésének és a képminőség ellenőrzésnek tudományosan elismert módszere, mert
- objektív, tehát kizárja a vizuális értékelésből fakadó szubjektivitást,
- a digitalizálási folyamat minden elemét figyelembe veszi,
- a mért értékek összehasonlíthatók, ezek alapján értékelhető a különböző sztenderdeknek való megfelelés,
- egyaránt vizsgálható reflektív és transzmisszív eredetik digitalizálásának minősége.
Az ISO 15279:2007 nemzetközi szabvány is ezt a módszert írja elő a felbontás értékelésére. Az SFR érték a részletvisszaadáson kívül több képalkotási jellemzőt is magában foglal és számszerűsít, például az élesítést, a szóródást, az élsimítást és az általános képminőséget. A Golden Thread Device level Target és Object Level target, és a megfelelő értékelő szoftver segítségével mérhető és ellenőrizhető a reprodukciók valódi részletvisszaadása.
Szakirodalom, források, linkek
- Image Science Associates Resource Center http://www.imagescienceassociates.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PAPERS&Store_Code=ISA001
- FADGI – Technical Guidelines for Digitizing Cultural Heritage Materials http://www.digitizationguidelines.gov/guidelines/FADGI%20Federal%20%20Agencies%20Digital%20Guidelines%20Initiative-2016%20Final_rev1.pdf
- Burns, Peter D. – Williams, Don: Sampling Efficiency in Digital Camera Performance Standards http://www.imagescienceassociates.com/mm5/pubs/Sampling_Efficiency_in_Digital_Camera_Performance_Standards.pdf
- Williams, Don: What is an MTF? … and why you should care? http://www.imagescienceassociates.com/mm5/pubs/What_is_an_MTF_and_Why_You_Should_Care.pdf
- Zaman, Tim: Development of a topographical imaging device for the near-planar surfaces of paintings, MsC Thesis https://repository.tudelft.nl/islandora/object/uuid:bd71a192-eaa8-4f90-8778-b18f86cac79c?collection=education
- Tepper, Aap: Mass Digitisation Quality Control Workflow: Photographic Negatives (Film Archives, The National Archives of Estonia) https://www.museovirasto.fi/uploads/Kuvakokoelmat/Ajankohtaista/KAP2019/Tepper.pdf
- DT Cultural Heritage: Digitization Program Planning https://heritage-digitaltransitions.com/product/cultural-heritage-digitization-planning-bundle-solutions-guide-digitization-program-planning-guide-pdf/
- Phase One Cultural Heritage Resources https://www.phaseone.com/en/Cultural-Heritage/Resources
Kontakt
Ha további kérdései vannak, vegye fel a kapcsolatot velem az alábbi oldalon keresztül: KONTAKT
Horváth Dániel
fotográfus, digitalizálási szakértő, technológiai konzulens
[1] A 2016-os szövegben transzparens eredetik esetén előírt 4000 ppi érték tűréshatárát Don Williams javaslatára 2019-ben kiterjesztették 3500 ppi-ig.
Pingback: Képminőség-ellenőrzés a múzeumi digitalizálásban
Pingback: Image Quality Contol for Cultural Heritage Digitization
Pingback: Képminőség-ellenőrzés cikkek