Képminőség szabványok a múzeumi digitalizálásban
Képminőség szabványok a múzeumi digitalizálásban
Miért fontos a minőségbiztosítás?
Egy gyűjtemény digitalizálása hatalmas feladat. Rengeteg szakember összehangolt munkájára és komoly intézményi erőforrásokra van szükség hozzá. Azért is különösen fontos, hogy kollekció egyszeri, szakszerű digitalizálása során a lehető legpontosabb, ellenőrzött minőségű másolat készüljön el, mert minden későbbi munkafázis erre épül. Tehát a megfelelő digitalizálás tulajdonképpen az állományvédelmi szintű digitális objektumok (Preservation Digital Object) elkészítése, amelyek hitelesen rögzítik a tárgy aktuális állapotát, referenciaként használhatók, illetve a lehető legtöbb felhasználás céljára helyettesítik az eredeti műtárgyat. [1]
Ebben a cikkben a képminőség-ellenőrzésével foglalkozom általánosságban, a kétrészes cikk második részében a hasznos felbontás méréséről lesz szó.
A képminőség-ellenőrzés a szektor legtöbb szereplője számára előnyökkel jár:
- A digitalizáló szakemberek, múzeumi fotósok munkáját egyszerűbbé és hatékonyabbá teszi, egy kidolgozott protokoll segítségével tudják ellenőrizni a saját munkájukat.
- A megrendelő intézmény szempontjából: biztosítható az erőforrások, a munkaidő és az eszközök kapacitásának optimális kihasználása.
- A kutatók számára lehetővé teszi a kutatási spektrum kiszélesítését, a műtárgyakhoz való távoli hozzáférést, mert a nemzetközi szabványoknak megfelelő PDO-k a digitalizálás helyétől függetlenül egymással összehasonlíthatók.
- A gyűjteménykezelők szempontjából: nem kell kézbe venni az eredeti műtárgyat, mert bizonyos kutatási feladatok, mérések, vizsgálatok elvégezhetők a minősített digitális másolaton is.
- A restaurátoroknak: a műtárgy aktuális állapota rögzíthető, minden változás mérhető, dokumentálható. A műtárgy esetleges sérülése, elveszése esetén rekonstruálható a rögzített állapot.
- A múzeumi kommunikációs szakembereknek: a tudományos hitelességű, részletgazdag eredeti mesterfájl roncsolásmentesen korrigálható a különböző felhasználási igényeknek megfelelően, tehát készülhet többféleképpen módosított, méretezett verzió nyomtatásra, webre, vagy social media-ra optimalizálva.
A minöségellenörzés során nem csak az elkészült képek minöségét vizsgáljuk, hanem az egész folyamatot. Ez segítheti a megrendelö intézményt a felhasznált infrastruktúra, a reprográfiai rendszerek és a digitalizálásra allokált intézményi eröforrások megfelelö és hatékony használatának ellenörzésében is.
Elönyös lehet egy külsö, független szakértöt megbízni a feladattal, segítségével idöröl-idöre ellenörizni, felülvizsgálni a digitalizálás folyamatát és a javaslatai alapján optimalizálni a workflowt; ezzel értékes eröforrások, munkaidö, pénz takarítható meg.
Ahhoz, hogy a digitális objektum (kép és adatok egyben!) megbízható és később is ellenőrizhető minőségű legyen, objektív sztenderdek alkalmazására van szükség. A nemzetközi múzeumtechnológiai gyakorlatban a FADGI (Federal Agencies Digital Guidelines Initiative), az európai Metamorfoze Preservation Imaging Guidelines és a nemzetközi ISO 19264 szabványoknak megfelelő digitalizálás az elvárás. Ezek az intézményi előírások a képminőséget objektív, mérhető, számszerű célértékekkel határozzák meg.
Magyarországon a Fehér Könyv ad útmutatást a közgyűjteményi kulturális örökség digitalizálásához.
A FADGI és a Metamorfoze szabványok egyaránt több paraméterrel írják le a képminőségi követelményeket, melyek közül a legfontosabbak a szín-, tónus- és részletvisszaadás eltérések tűréshatárának meghatározása, a zaj és az élesítés elfogadható szintjének maximalizálása.
Mindkét követelményrendszer több megfelelőségi szintet határoz meg; ezek közül a legmagasabb az állományvédelmi (preservation) szint. A FADGI 4* és a Metamorfoze Strict fokozata egyaránt nagyon magas összesített képminőséget követel meg ennek az eléréséhez.
Az ellenőrzés a gyakorlatban úgy történik, hogy a felvételi körülmények beállítása után egy megfelelő tesztábráról (target) készült fotót egy szoftver mér, értékel, összehasonlítja az ideális referencia-ábrával és számszerűen közli az eltéréseket, vagy a megfelelőséget.
Az Image Science Associates Golden Thread eljárás
Sokféle tesztábra létezik, az Image Science Associates által fejlesztett Golden Thread target az egyik legkomplexebb, és a gyűjteményi digitalizálás minőségellenőrzése céljára a legszélesebb körben használt eszköz. A következő paraméterek beállítására és ellenőrzésére szolgál: Expozíció, Élesség, Felbontás, Tónus-, Szín-, Részletvisszaadás, Szín regisztráció eltérés, Egyenletesség (szín és tónus), Zaj, Élesítés.
Golden Thread Device Level Target ©ISa
Három különböző változat létezik belőle: a Device Level Target („eszköz ellenőrző ábra”), amely az kamera, a lencse, a világítás és a felvétel összes körülményét ellenőrző tesztábra, az Object Level Target („műtárgy ellenőrző ábra”) amelynek minden műtárgy mellett szerepelnie kell a reprodukciókon, és a transzparens anyagok digitalizálásának beállítására szolgáló Standard Format Film Targets (monokróm). A rendszer része a Golden Thread Analysis képminőség vizsgáló szoftver, de az értékelés és minősítés más programokkal (Open DICE, Delt.ae) is elvégezhető.
A Device Level Target fotóját minden produkciós szakasz előtt és után, vagy minden nap elején és végén el kell készíteni. Ezzel digitálisan rögzítjük a kamera és a összes körülmény állapotát a felvételek elkészítésekor. Ez egyúttal lehetővé teszi az utólagos visszakövetést is.
Az Object Level Targetnek minden műtárgy mellett szerepelnie kell a felvételen. Ez az eszköz lehetővé teszi a képen szereplő műtárgy archiválási minőségének rögzítését és utólagos, számszerű ellenőrzését.
Például a 15-ös mező L*a*b értékei ezen az ellenőrző ábrán L62.15, a-1.07, b0.19. Tehát 100 év múlva is számszerűen leolvasható lesz, milyen tónus szerepelt a képen.
Golden Thread Object Level Target #15
A szabványok meghatározzák az élesség és a részletvisszaadás elvárt mértékét is. Ugyan be lehet állítani magas elméleti felbontást a szkennereken, de meg is kell mérnünk, hogy az eszköz valóban rögzít-e a beállított felbontásnak megfelelő mennyiségű részletet.
A reprodukció részletvisszaadása az MTF (Modulation Transfer Function) vagy SFR (Spatial Frequency Response) értékéből számított úgynevezett mintavételezési hatékonysággal (Sampling Efficiency) számszerűsíthető. Ez a mérőszám objektíven meghatározza, hogy a reprodukciós folyamat minden fizikai és szoftver elemet, a kamerát, az objektívet, a világítást, majd a program beállításokat egyaránt figyelembe véve egy ideális, vonalas mérőábrát mennyire hűen ad vissza.
A FADGI 4* előírása ebben is szigorú, MTF10 (10% SFR)-nél >90% mintavételezési hatékonyságot (sampling efficiency) követel meg.
Konklúzió
A képminőség ellenőrzése a műtárgy-digitalizálás nélkülözhetetlen eleme. Az ISa Golden Thread eljárás a teljes munkafolyamat minden elemét vizsgálja, tehát az ezzel az eszközel végzett minőségellenőrzés valóban garantálja a digitalizálás megfelelőségét.
Az eljárás elméleti háttere nagyon komplex és évtizedes tudományos kutatások eredményeire alapul, de az ellenőrzés a megfelelő eszközök használatával a gyakorlatban mégis egyszerű, és egy rövid képzési program során elsajátítható.
Szakirodalom, linkek
- Fehér Könyv – módszertani útmutató a közgyűjteményi kulturális örökség digitalizálásához és közzétételéhez
- What is a Preservation Digital Object (PDO)? – Digital Transitions Digitization Program Planning – Preservation Digital Object
- What is an MTF? … and why you should care?∗ Don Williams Image Science Associates
- Delta E 2000 – the most complicated, yet most accurate CIE color difference algorithm available.
- FADGI – Federal Agencies Digital Guidelines Initiative – Technical Guidelines for Digitizing Cultural Heritage Materials
- Metamorfoze Preservation Imaging Guidelines
- Digitization standards at Library of Congress – Tom Rieger, Conversion Support Services Manager at the Library of Congress
- DT Cultural Heritage: Digitization Program Planning https://dtculturalheritage.com/digitization-program-planning/
- Phase One Cultural Heritage Resources https://www.phaseone.com/en/Cultural-Heritage/Resources
Kontakt
Ha további kérdései vannak, vegye fel a kapcsolatot velem az alábbi oldalon keresztül: KONTAKT
Horváth Dániel
fotográfus, digitalizálási szakértő, technológiai konzulens
[1] „A cél a digitális helyettesítés. Az PDO nem csupán az eredeti objektum digitális másolata, hanem egy teljes csomag, amely a lehető legtöbb felhasználási esetben képes az eredeti fizikai objektumot digitálisan helyettesíteni. A PDO jól felépített, könnyen hozzáférhető, érthető, jól leírt és magas színvonalú elemeket tartalmaz. Így a PDO segítségével a hozzáférést igénylő kérelmezők (pl. támogatók, kutatók, adminisztrátorok, kommunikációs ügynökségek) úgy tudják vizsgálni a tárgyakat, hogy az eredetihez való hozzáféréshez képest ez nem jelent lényegi különbséget.”
Forrás: https://dtculturalheritage.com/digitization-program-planning/the-preservation-digital-object-pdo/
Pingback: 9600 dpi. Tényleg? Reprodukciók képminőség- és felbontás-ellenőrzése
Pingback: Képminőség-ellenőrzés cikkek
Pingback: 9600 dpi. Really? Measuring resolution of reprographic systems